Page 12 - Chemlife - Sayı 33
P. 12

12        CHEMLIFE          KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI                                       ENERJI TEKNOLOJILERI








































           TÜRK BILIM INSANLARI HIZLI ŞARJ

           ISTASYONLARININ ARAÇ PILLERINE VERDIĞI

           ZARARI AZALTABILECEK YÖNTEM GELIŞTIRDI


           Ticari hızlı şarj istasyonları, elektrikli araç pillerini yüksek sıcaklıklara, çatlamalarına,
           sızıntılarına ve depolama kapasitelerini kaybetmelerine neden olabilecek yüksek
           dirence maruz bırakır. Bunu gidermek için, Türk araştırmacılar öncülüğündeki bilim

           ekibi, daha az hasar ve depolama kapasitesi kaybı ile pilleri daha düşük sıcaklıklarda
           şarj etmek için bir yöntem geliştirdiler.

           *University of California River-  Mühendislik Koleji'nde makine   İlk 13 şarj döngüsü için, her iki   tı ve yangın veya patlama riskini
           side (UCR)’da Öğretim Görevlisi   mühendisliği profesörü olan Cen-  şarj tekniği için de pil depolama   artırdı. 60 santigrat / 140 santig-
           olan Prof. Dr. Cengiz ÖZKAN ve   giz Özkan, Tesla otomobillerinde   kapasiteleri benzer kaldı. Ancak   rat derece yüksek sıcaklıklar hem
           Prof. Dr. Mihri ÖZKAN, Lityum   bulunan bir dizi deşarj olmuş   bundan sonra, endüstri hızlı şarj   hasarı hem de riski hızlandırdı.
           piller, özellikleri, elektrotları, pil-  Panasonic NCR 18650B silindi-  tekniği kapasitenin çok daha hızlı
           ler ile ilgili kapasite, performans   rik lityum-iyon pili, otoyollarda   yok olmasına neden oldu. 40   Mihri Özkan, “Kapasite kaybı,
           ölçümü ve geliştirilmesi gibi   bulunan hızlı şarj cihazlarıyla   şarj döngüsünden sonra piller   dahili kimyasal ve mekanik hasar,
           konularda ABD’de ekip olarak   aynı endüstri hızlı şarj yöntemini   depolama kapasitelerinin sadece   her batarya için yüksek ısı, özel-
           çalışmaktadırlar.            kullanarak şarj eden bir gruba   % 60'ını tuttu. Ekibin geliştirdiği   likle Tesla Model S'de 7.104 lit-
                                        liderlik etti.              direnç şarj yöntemi kullanılarak   yum-iyon pil ve Tesla Model 3'te
                                                                    şarj edilen piller 40. döngüden   4.416 pil olduğunu göz önünde
                                        Sadece 25 endüstri standardı   sonra % 80'den fazla kapasiteyi   bulundurarak önemli güvenlik
                                        hızlı şarj döngüsü, araçlardaki   korumayı başardı.     endişeleridir” dedi.
                                        pilleri bozabilir.
                                                                    Endüstri hızlı şarj yöntemi kulla-  Doktora öğrencisi Bo Dong ise,
                                        Ekip, pilin iç direncine dayanan   nılarak şarj edilen piller 25 şarj   “Önerilen uyarlanabilir hızlı şarj,
                                        yeni bir hızlı şarj algoritması kul-  döngüsünden sonra bu noktaya   daha iyi güvenlik performansı ve
                                        lanarak bir set şarj ettiler. Bir pilin   ulaşırken, dahili direnç yöntemi   daha uzun pil ömrü olan elektrikli
                                        iç direnci sıcaklık, şarj durumu,   pilleri 36 döngü için iyiydi.  araçlar için hızlı şarj teknolojisinin
                                        pil ömrü ve diğer faktörlere göre                       tasarımı için yeni bir bakış açısı
                                        dalgalanır. Yüksek iç direnç şarj   Doktora öğrencisi ve yardımcı   sağlıyor” dedi.
                                        sırasında sorunlara neden olabilir.  yazar Tanner Zerrin, “Endüstriyel
                                                                    hızlı şarj, pillerin iç direncindeki   Araştırmacılar, pil ve otomobil
                                        UC Riverside Pil Takımı şarj   artış nedeniyle lityum iyon pil-  üreticileri tarafından lisanslanabi-
           Resim 1- Endüstri standardı hızlı şarj-  yöntemi, şarj sırasında pilin iç   lerin ömrünü olumsuz etkiliyor”   len adaptif dahili direnç hızlı şarj
           dan önce ve sonra bir elektrikli araç pili    direncini kontrol ederek pilden   diyor.  algoritması hakkında bir patent
           (Özkan Laboratuvarı / UCR)   öğrenen uyarlanabilir bir sistem-                       başvurusunda bulundular.
                                        dir. Şarj direnci kaybını ortadan   Daha da kötüsü, 60 şarj döngü-
           Elektrik ve bilgisayar mühen-  kaldırmak için iç direnç devreye   sünden sonra, endüstri yöntemi
           disliği profesörü Mihri Özkan   girdiğinde sistem dinlenir.  pil kutularını çatlatı, elektrotları
           ve Marlan ve Rosemary Bourns                             ve elektroliti havaya maruz bırak-
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17