Page 6 - ChemLife Sayı 28
P. 6

6         CHEMLIFE          KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI                             LASTIK VE KAUÇUK TEKNOLOJILERI






        YAPAY ZEKA


        LASTIK ENDÜSTRISINI


        DÖNÜŞTÜRÜYOR







        Yapay zeka hem lastik imalatına hem de lastik teknolojisine
        hızlı bir giriş yaptı diyebiliriz. Toronto’daki 2019 Lastik ve
        Kauçuk Zirvesi’ndeki “Driving to the Future” programındaki
        konuşmacılara göre, yapay zeka lastik endüstrisinin temel
        kavramlarını kökten dönüştürüyor.



        Yazan: Richard TRUETT




        Kanada Lastik ve Kauçuk       biliyoruz. Sorun meydana      geliştirmede EV’lerin yeni    L.L.C nin standartlar ve
        Birliği’nin ev sahipliğinde   geldiğinde onları tespit etmek   performans beklentilerinin   düzenlemeler direktörü Jay
        düzenlenen zirvede; lastik    için izlenebilirliğe sahibiz” diyor.  olduğu ancak AV’lerin bunun da   Spears, Continental’in akıllı
        endüstrisini etkileyen                                      ötesinde beklentilere ihtiyacı   lastik tasarımının zorluklarını
        malzemelerin, düzenlemelerin,   Heelis’e göre, Endüstri 4.0 a   var. Nehls’e göre; Tesla’nın   karşılamak için neler yaptığını
        imalat ve tasarım süreçlerini   sahip bir lastik fabrikası iki ağdan   satışlardaki patlaması, EV satış   anlattı.
        anlatan konuşmacılar yer aldı.  oluşuyor:                   artışındaki ana faktör.
                                                                                                  Spears’ın yaptığı konuşmaya
        AI (Yapay Zeka) danışmanlık   Birbirine bağlı otomasyon ve   “Çevre bilinci, pil menzili ve şarj   göre Continental iki teknoloji
        şirketi LabsCubed’in kurucu   proses ekipmanına sahip fiziksel   istasyonlarının sayısının artması   geliştirmiş.
        ortağı ve CEO’su Khaled       bir ağ, elektronik entegrasyon ve   da EV’lerin popülaritesini
        Boqaileh’e göre Yapay Zeka    bilgi akışı sunan bir siber ağ.  artırıyor.”                Yol şartlarını “hisseden” ve uyum
        terimi ilk kez 1955 yılında                                                               sağlayan iki üstün teknoloji
        kullandı. Boqaileh, AI’nın,   Heelis, Cimcorp’un “rüya      Bununla birlikte EV’ler, Nehls’e
        sonuçları tahmin etmek için   fabrikası”nın geleneksel lastik   göre lastik tasarımı için yeni   ContiSense teknolojisinde,
        algoritmaları kullandığını ve “AI”   fabrikalarına göre çok sayıda   zorluklar sunuyor. EV’ler için   kauçuk bazlı sensörler lastiğin diş
        terimini kolayca “tahmin” ile   fiziksel ve üretim avantajı   lastiklerin benzinle çalışan   derinliğini ve sıcaklığını sürekli
        değiştirebileceğinizi söylüyor.  sunduğunu söylüyor ve aşağıdaki   araçlara kıyasla daha yüksek   olarak izliyor ve ölçülen değerler
                                      bunları sıralıyor:            ve farklı şekilde dağıtılmış araç   ön tanımlı sınırların altında
        Boqaileh’a göre tahmin maliyeti,                            ağırlığını taşıması gerektiğini   veya üstünde olduğunda sistem
        iki yıl önce hesaplama başına   Ó  Daha az üretim alanı,    söyledi. Ayrıca daha yüksek tork   anında sürücüyü uyarıyor. Hatta
        250.000 $ ‘dan bugün 12.75 $’a   Ó  Daha az bileşen,        kullanmalı, kabin gürültüsünü   lastiğe herhangi bir yabancı cisim
        kadar düşmüş durumda.         Ó  Kapasitenin ölçeklenebilirliğini   azaltmalı ve daha düşük   girdiğinde de lastik içinde bir
                                        sağlayan modüler yapılar,   yuvarlanma direnci sağlamalıdır.  devre kapanarak sürücüye anlık
        Endüstriyel üretim, akıllı sistem   Ó  Üretim değişikliklerine izin                       bir uyarı gönderiyor. Gelecekte
        oluşturmak için otomatik        verecek tasarım esnekliği,  Nehls’e göre AV’ler ise farklı   ContiSense sistemine tek başına
        sistemlerin AI ile birleştirildiği   Ó  Maksimum genel ekipman   parametreler tarafından   kullanılabilecek ilave sensörlerin
        “Endüstri 4.0” durumuna hızla   etkinliği (OEE),            yönetiliyor. Gelişmeleri, kazaları   de dahil edilmesi planlanıyor.
        ulaşıyor.                     Ó  Düşük güç tüketimi,        ve trafik sıkışıklığını azaltma   Böylece, sıcaklık ve kar gibi
                                      Ó  Akıllı güç tasarrufu bileşenleri,  ihtiyacından kaynaklanıyor.   yol zemini hakkında bilgiler
        Boqaileh’e göre akıllı bir fabrikayı   Ó  Tüm üretim parametrelerinin   Kamyon ve otobüs otomasyonun   lastik tarafından “hissedilerek”
        etkin bir şekilde yönetmenin    etkin yönetimi ve kontrolü.  da önemli bir faktör olarak öne   sürücüye iletilebilecek. Bu veriler
        anahtarı, “organize, doğru,                                 plana çıktığını söylüyor.     aracın elektronik sistemine veya
        izlenebilir ve aynı formatta   Geleceğin akıllı lastikleri                                bluetooth üzerinden akıllı bir
        veriler”in elde edilmesidir.                                Nehls, gerçek zamanlı olarak   telefona aktarılabilecek.
                                      Gelecek için akıllı lastikler   sisteme bağlanan akıllı lastiklerin
        Cimcorp Automation Ltd. Satış   oluşturmak, Smithers Rapra’daki   AV’ler için şart olduğunu   ContiAdapt teknolojisi ise jant
        Müdürü Don Heelis, Endüstri   Lastik ve Jant Test Merkezi genel   söylüyor. Nehls, “Akıllı lastik   genişliği ile lastik basıncını
        4.0’ı başarıyla lastik fabrikalarına   müdürü Mike Nehls’e göre tek   inovasyonu AV’leri beklememeli.   kontrol edebilen mikro
        getirmeyi başardıklarını söylüyor.  boyutlu olarak düşünülebilecek   Lastiklerin ulaşım, mobil teknoloji   kompresörlerden oluşuyor.
                                      bir şey değil.                ve müşteri beklentilerindeki   Sistem böylelikle farklı yol
        Heelis, “Lastik fabrikalarını bir                           yeniliklere ayak uydurması    koşullarında önemli bir
        rüya fabrika haline getirdik. Tüm   “Elektrikli araçlar (EV) ve   gerekiyor. Artık lastik zekasına   güvenlik ve konfor faktörü olan
        hammaddeler fabrikadan takip   otonom araçlar (AV), farklı   ihtiyacımız var” diyor.      temas alanının büyüklüğünü
        ediliyor. Malzemenin fabrikada   kurallara sahip farklı nesneler.”                        ayarlayabiliyor. Dört farklı
        nerede bulunduğunu ve hangi                                 Zirvede konuşan Continental   kombinasyona sahip sistem,
        ekipmanın onu kullandığını    Smithers’e göre yeni lastik   Tire Amerikan Americas        ıslak, engebeli, kaygan ve normal
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11