Page 40 - ChemLife Sayı 14
P. 40

ÜRÜN GÜVENLIĞI VE TEKNIK DÜZENLEMELER

                           KANUN TASARISI HAKKINDA












                                           Yazan : Av.Bülent ÇETİNMEŞE
                   (KÜAD (Kozmetik Üretici ve Araştırmacıları Derneği) Hukuk Danışmanı )





        GIRIŞ                      luşların teknik düzenlemeleri,   eşlik edecek bir belge hazırla-  20 kapsamında idari yaptırım-
                                   insan sağlığının, can ve mal   mak ve ürünün taşıyabileceği   lar getirmekte ve uyulmadığı
        4 Nisan 2018 tarihinde TBMM’   güvenliğinin, çevrenin, hayvan   risklere karşı gerekli tedbirleri   sürece ciddi para cezaları
        ye sunulan Ürün Güvenliği ve   ve bitki sağlığının veya tüketici-  almak ve gerekli bilgileri sağla-  öngörmektedir. Bu yaptırımlar
   KÖŞE YAZISI
        Teknik Düzenlemeler Kanunu   nin korunması ve benzeri kamu   makla yükümlüdür.   şu şekildedir;
        Tasarısı, ürünlerin güvenli ve   yararını gözeterek uygulaması
        ilgili teknik düzenlemelere uy-  hüküm altına alınmış ve ürünle-  İthalatçı ise ürünü, uygun
        gun olmasını sağlamak; piyasa   rin bir kişiye veya bir mala zarar   olmadığını bildiği veya bilmesi
        gözetimi ve denetiminin esasları   vermesi halinde, bu ürünün   gerektiği durumlarda uygun   IDARI YAPTIRIMLAR
        ile yetkili kuruluşların görevlerini                  hale getirmeden ürünü piyasaya   A) TASARININ 2.MADDESİN-
        ve iktisadi işletmeciler ile uygun-  imalatçısı veya ithalatçısının   süremeyeceği gibi ürünün risk   DE BELİRTİLEN DURUMLARA
                                   sorumluluğuna gidilebilmesinin
        luk değerlendirme kuruluşlarının   önünü açmıştır.    teşkil ettiği durumlarda imalat-  AYKIRILIK
        yükümlülüklerini belirlemeyi                          çıyı ve yetkili kuruluşu bilgilen-
        amaçlamaktadır. Söz konusu   Tasarı, ürünün bir kişiye veya   dirmekle yükümlü tutulmuştur.   Tasarının 2.maddesi ;
        tasarı, ürün güvenliğine ilişkin   bir mala zarar vermesi halinde   Ürünün taşıdığı riskler için nihai   “(1) Bu Kanun piyasaya arz
        önemli değişiklikler yaparak   ürünün imalatçısı veya itha-  kullanıcının bilgilendirilme zo-  edilmesi hedeflenen, arz edilen
        çeşitli yenilikler getirmektedir.  latçısını sorumlu tutmaktadır.   runluluğu da tasarıda unutul-  veya piyasada bulundurulan
   40                              İthalatçının veya imalatçının   mamıştır.             tüm ürünleri kapsar.
                                   sorumluluğuna gidilebilmesi için
        Tasarı Hangi Ürünleri Kapsa-  zarar gören tarafın, uğradığı   Tasarı sadece imalatçı veya   (2) Avrupa Birliği üyesi ülkelere
        maktadır?                  zarar ile imalatçı veya ithalatçı   ithalatçıyı sorumlu tutmamış   ihraç edilen veya ihraç edilmesi
                                   arasında oluşan nedensellik   dağıtıcıyı da risk ve güvenlik   hedeflenen ürünler bu Kanun
        Tasarı ile ürün güvenliğine ilişkin   bağını ispatlamalıdır. Borçlar   kapsamında imalatçı ve ithalatçı   kapsamında piyasaya arz edil-
        kural ve ilkelerin AB mevzu-  kanunu kapsamında neden-  ile benzer koşullarda sorumlu   miş sayılır.
        atı ile uyumlu hale getirilmesi                       tutmuştur. Tasarı kapsamında,
        amaçlanmaktadır. Bu çerçevede   sellik bağı bulunduğu takdirde   bir ürünü ürün güvenliği gerek-  (3) Bir ürüne ilişkin özel bir ka-
                                   sorumluluğa gidilebildiği gibi
        tasarının dördüncü maddesinde   sorumluluğu ortadan kaldıran   liliklerine uygunluğunu etkile-  nunun bulunması durumunda,
   kimya teknolojileri gazetesi  I        I  www.chemlife.com.tr
        ürünlerin teknik düzenlemeye   veya azaltan sözleşme hüküm-  yecek şekilde işleme tabi tutan   bu Kanun hükümleri söz konusu
        uygun olma zorunluluğu getiril-  leri geçersiz olacaktır. Tasarıyla   kişiler de imalatçının tazminat   ürüne, özel kanunda hüküm
        miş ve bu hükmün, kullanılmış                         yükümlülüğüne tabi olacaktır.   bulunmayan hallerde uygulanır.
        olan ürünlerle birlikte değişiklik   birlikte sorumluluk için bir   Ürünün ciddi risk arz ettiği   (4) Avrupa Birliği üyesi ülkeler
                                   sınırlama da getirilmiştir. Buna
        yapılarak piyasaya arz edilen   göre zarar görenin tazminat   haller dışında yetkili kuruluş,   dışındaki ülkelere ihraç edilen
        veya arz edilmesi hedeflenen   isteminde bulunabilmesi için   iktisadi işletmeciye savunma   veya ihraç edilmesi hedeflenen
        ürünler ile Avrupa Birliği üyesi                      yapabilmesi için 10 günden az   ürünler bu Kanunun kapsamı
        ülkeler dışındaki ülkelerden ithal   zararı ve tazminat yükümlüsü-  olmamak üzere makul bir süre   dışındadır. Ancak bu ürünlerin
        edilen eski ve kullanılmış ürün-  nü öğrendiği tarihten itibaren 3   verilmesi tasarı ile getirilen bir   de güvenli olması, tağşişe konu
                                   yıl ve her halde zararın doğduğu
        leri ve Avrupa Birliği üyesi ülke-  tarihten itibaren 10 yıldır.  diğer önemli düzenlemedir.  olmaması ve ürüne ilişkin işa-
        lere ihraç edilen veya edilmesi                                                  retleme, etiketleme ve belgelen-
        hedeflenen ürünleri kapsaması   Zarar ile imalatçı veya ithalatçı   Tasarı ile birlikte sıkı bir izlene-  dirmenin alıcıyı yanıltmayacak
        kararlaştırılmıştır. Avrupa Birli-  arasında nedensellik bağının   bilirlik mekanizması öngörül-  şekilde yapılması zorunludur.”
        ği’ne üye olmayan ülkelere ihraç   bulunmadığı durumlar ise   müştür. Böylece ürünün takibini   şeklindedir.
        edilen veya edilmesi hedeflenen   madde 21’de ayrıntılı olarak   kolaylaştırmak için iktisadi
        ürünler bu kanunun kapsamı   düzenlenmiş ve iktisadi işletme-  işletmelerin bilgileri piyasada   (2.maddenin ihlali halinde tasa-
        dışında bırakılsa da tamamen   cinin sorumluluktan kurtulma-  ürünün bulunduğu tarihten   rının 20-3 maddesine göre ürün
        denetimsiz bırakılmamakta, ya-  sıyla birlikte iktisadi işletmeciye,   itibaren en az 10 yıl boyunca   güvenliğine ilişkin aykırılıkta 50
        pılacak bilgilendirmelerin alıcıyı   tasarıda geçen idari yaptırımla-  muhafaza edilmesini ve talep   bin ila 250 bin Türk Lirası, diğer
        yanıltmayacak şekilde yapılması   rın uygulanmayacağını hükme   halinde yetkili kuruluşa sunul-  aykırılık durumlarında 10 bin
        zorunlu tutulmuştur.       almıştır.                  ması hüküm altına alınmıştır.  ila 50 bin Türk Lirası idari para
                                                                                         cezası)
                                   Söz konusu tasarı, imalatçı ve   Tasarı, Kanun kapsamında
                                   ithalatçının yükümlülüklerini ay-  belirtilen sorumluluk halleri çer-  (2.maddenin 4.fıkrasına aykırı
        Tasarı Ne Getiriyor?
                                   rıntılı olarak düzenlemektedir.   çevesinde yapılan düzenlemele-  ürün ihracının ihlali halinde
         Tasarıyla birlikte yetkili kuru-  İmalatçı, tasarıya göre ürüne   re uyulmadığı takdirde madde   tasarının 20-4 maddesine göre
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45