Page 8 - ChemLife Sayı 16
P. 8

faktörleri dikkate alabilir.   sistemine etkisini ve maliyetini   kaynaklarına gereksinim   BUEMS ile enerji sektöründe
        Bunlar hakkında varsayımlar   modelleme sistemimizle   azalıyor. Peki ne kadar   bir nevi sihirli küremiz var
        yapmak durumundasınız.     sektörel olarak analiz     azalır? Bunların yüzde olarak   artık. Bilimsel dayanağı olan
        Bu varsayımlar çerçevesinde   edebiliyoruz. Örneğin konut-  değişimlerini bir başvuru   böyle bir çalışma yapılmadan
        model sonuçları 10, 20, 30,   hizmet sektöründe karbon   durumuna göre ölçebiliyoruz.   bunların öngörülmesi
        40 yıllık planlama dönemleri   vergisi altında LPG ve ısınma   Bizim geliştirdiğimiz “yerli ve   mümkün değil; dolayısı
        için üretiyor. Mesela, bir   amaçlı kömür tüketiminde   milli” modelimizin en önemli   ile, karar vericilerin kendi
        senaryoda, kömür fiyatının   ciddi azalma görüyoruz.   tarafı, bunu yapabiliyor   başına karar vermesi doğru
        düşük; ancak petrol fiyatının   Doğal gaz tüketiminde artış   olmasının yanı sıra bunu   değil. Karara verici kamu ise
        yüksek olması ve yenilenebilir   görüyoruz.           yapabilen, ancak içerisinde   serbest piyasa ekonomisinin
        enerjinin fiyatlarının yüksek                         düzenleme yapamadığınız    dinamiklerine zarar verme
        kalması ele alınabilir.    Yıldız Arıkan: Anlatıldığı   yabancı modellere karşı da   riski yüksek olur... karar verici
        Buna göre bir netice elde   üzere bu modellerle       bir farklılık oluşturması…   özel sektör ise yatırımların
        edebilirsiniz. Ama bir başka   senaryolar yapıp, belli bir   Kendi verilerimizi kullanarak   zarar etme riski yüksek olur.
        senaryoda, doğal gaz       referans durumuna göre     kendi öznel enerji sistemimize   Dolayısıyla, bu modeller karar
        fiyatının önümüzdeki 30-40   hangi yönde değişiklikler   ilişkin durumu yansıtma   vericiye yol gösteriyor. Ama
        yıl içerisinde düşeceği; öte   meydana geldiğini      fırsatı bulabiliyoruz. Mevcut   karar vericinin bu noktadan
        yandan yenilebilir teknoloji   ölçebiliyorsunuz. Bizim   kapasitemizin ne olabileceğini   hareketle yapması gereken,
        fiyatlarının ucuzlayacağını   modelimiz, enerji-ekonomi-  görebiliyoruz. Bunun yanında   30 dolarlık veya 50 dolarlık
        işleyebilirsiniz. Bu arada   çevre ilişkilerinin birbirleriyle   aynı zamanda politika   bir karbon vergisi getirip
        bir de kısıtlar kavramı var.   olan çift yönlü etkileşimlerini   yapıcıların öngörülerini test   getirmeyeceğine bakması
   BİLİMSEL
        Siz hiçbir kısıt koymadan
        bu sistemin nereye gittiğini
        öğrenebileceğiniz gibi, 5 ila
        20 yıl içerisinde yenilebilir
        enerjinin payının %30
        seviyesine gelmesini istiyorum
        diyebilirsiniz. Veya sera
        gazlarının salınımın şu andaki
        düzeyin %20 altında olmasını
        istiyorum diyebilirsiniz. Başka
        bir yaklaşım olarak da, sera
        gazı üretimine açık açık
   8
        sınır koymak yerine, sera
        gazı üreten bütün sanayi
        kuruluşlarına veya konutlara
        vergi getirebilirsiniz. Tüm
        bunların altında sonuçlar
        üretebiliyorsunuz.

        Gürkan Kumbaroğlu:
   kimya teknolojileri gazetesi  I        I   www.chemlife.com.tr
        Herhangi bir kısıt veya
        vergi olmadığı takdirde
        uygulama nükleere normalde   işin içine alabiliyor. Yani biz,   etme şansı da buluyoruz. Ama   mesela… Şu anda sadece
        yönelmiyor, biraz önce     emisyonlara kısıt getirdiğimiz   ondan öte kendi istediğimiz   Türkiye’de değil, Avrupa
        belirttiğim gibi. Ama %25’lik   takdirde ekonomik     her türlü senaryoyu da ortaya   ülkeleri de dâhil dünyanın
        emisyon azaltma kısıtı     büyümeden ne kadar kayıp   çıkarabiliyoruz.           çeşitli ülkelerinde, birilerinin
        koyduğunuzda, uygulama     meydana gelebileceğine dair                           yukarıdan bir şeyleri empoze
        nükleer santral yatırımına   ölçüm yapabiliyoruz. Veya   Gürkan Kumbaroğlu:      etmesiyle enerji sektörünü
        başlıyor. Veya 50 dolar    bir vergi konulduğunda, ya   Politika yapıcıların     yönlendirmesi sonucu enerji
        karbon vergisi koyduğunuzda   da 2023 yılından itibaren   öngörülerini test edebilmek   sektöründe yatırımlar idare
        nükleer santral yatırımına   nükleer enerji boyutunu   ve yatırım kararlarını    edilmeye çalışılıyor. Hâlbuki
        yine başlıyor. Bunları sonuç   işin içine kattığımızda hem   rasyonel temellere   iktisadi araçlar kullanılsa
        olarak gördük. Benzer şekilde   emisyonların ne kadar   oturtmak çok önemli.     farklı sonuçlar alınabilir.
        karayolu taşımacılığında 30   değiştiğini görebiliyoruz,   Geliştirdiğimiz modelleme   Nihayetinde amaç karbon
        dolarlık bir karbon vergisi   hem ekonomik büyümeden   sistemi hem kamunun       yoğunluğunu düşürmek değil
        tanımlandığı durumda,      –varsa- ne kadar taviz     hemde özel sektörün        mi? Bunu da en ekonomik
        elektrikli araçlar devreye   verileceğini öngörebiliyoruz,   kararlarını sağlam temellere   yöntemlerle hayata geçirmek
        alınmaya başlıyor. Bizim   hem de tüm enerji arzının   dayandırabilmelerine olanak   istiyorsunuz. Üretimde, arzda
        uluslararası yükümlülük    kompozisyonun nasıl        sağlamakta.  Örneğin 30 dolar   sürekliliği yok etmeden;
        olarak 2030 yılında sera   değiştiğini izleyebiliyoruz.   karbon vergisi konulduğu   minimum maliyetle bu işin
        gazı emisyonlarını referans   Nükleer olduğu zaman    takdirde hangi teknolojilerin   altından kalkılmak isteniyor.
        senaryoya göre %21 azaltma   doğrudan emisyonlar      devreye girip hangilerinin   Bu model onun nasıl
        hedefimiz var. Bunların enerji   azaldığı için, yenilebilir enerji   girmediğini görebiliyoruz.   yapılabileceğini gösteriyor.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13